Niezawodność i wydajność: Poszukiwanie najlepszych silników diesla
W dzisiejszych czasach wybór odpowiedniego silnika diesla staje się coraz istotniejszym aspektem dla kierowców. W poszukiwaniu niezawodności, efektywności i oszczędności, coraz większe zainteresowanie cieszą najmniej awaryjne silniki diesla.
Odpowiednio dobrane jednostki napędowe mogą nie tylko zapewnić płynność eksploatacji, ale także znacząco obniżyć koszty utrzymania pojazdu.
Dlatego też coraz częściej poszukujemy najlepszych, najbardziej niezawodnych rozwiązań w postaci dobrych silników diesla, które nie tylko gwarantują wydajność, ale również długotrwałą eksploatację bez nadmiernych problemów mechanicznych. W tym artykule przedstawimy zestawienie najlepiej ocenianych silników diesla dostępnych na rynku.
Spis treści
Silnik PSA 1.6 HDI – Doskonała moc i niezawodność
Silnik 1.6 HDI to jednostka napędowa, która zdobyła uznanie dzięki imponującej gamie mocy, generując od 90KM do 112KM. Zadebiutował w 2010 roku i znalazł zastosowanie w popularnych modelach takich marek jak Citroen, Peugeot, BMW i MINI. Jego konstrukcja obejmuje 8 zaworów, co przyczynia się do efektywnego działania silnika. Warto zauważyć, że jednostka ta wyposażona jest w filtr cząstek stałych DPF oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, co potęguje jej osiągi.
Silnik 1.6 HDI cieszy się reputacją mało awaryjnej i trwałej jednostki, pod warunkiem odpowiedniego dbania o regularne serwisy. Oparty na latach doświadczeń i innowacji, silnik ten jest efektem dokładnego dopracowania, co przekłada się na jego niezawodność.
W praktyce oznacza to, że samochód wyposażony w tę jednostkę napędową charakteryzuje się nie tylko dynamicznymi osiągami, ale także niskim zużyciem paliwa. Silnik 1.6 HDI z pewnością spełni oczekiwania kierowców poszukujących nie tylko mocy, ale również niezawodności i ekonomiczności.
Silnik Volkswagen 1.6 TDI – Niemiecki standard
Silnik 1.6 TDI Volkswagena to jednostka napędowa o imponującej mocy 105KM, charakteryzująca się oznaczeniem kodowym EA288 i wytwarzana od 2012 roku. Jego konstrukcja obejmuje filtr cząstek stałych DPF, który wpływa na redukcję emisji, jednocześnie sprawiając, że silnik ten osiąga niskie zużycie paliwa. Opinie na temat silnika 1.6 TDI podkreślają jego małą awaryjność, co z pewnością przyciąga uwagę kierowców poszukujących niezawodności.
Należy jednak pamiętać, że DPF, mimo swoich korzyści ekologicznych, może generować pewne problemy i dodatkowe koszty związane z koniecznością jego utrzymania. Warto zaznaczyć, że turbosprężarka została zintegrowana z kolektorem wydechowym, co wpływa na efektywność silnika, choć może stanowić wyzwanie w przypadku ewentualnej konieczności naprawy.
Mimo potencjalnych wyzwań, silnik 1.6 TDI Volkswagena cieszy się pozytywnymi opiniami użytkowników, przede wszystkim dzięki swojej efektywności, niskiemu spalaniu i wystarczającej mocy. To rozwiązanie dedykowane dla tych, którzy oczekują dynamicznych osiągów, jednocześnie dbając o ekonomiczne aspekty eksploatacji pojazdu.
Silnik Hyundai/Kia 1.6 CRDi – Jakość z dalekiego wschodu zrobione
Silnik z rodziny U, przeznaczonej do samochodów małych. Występuje w czterech wariantach – od 90 KM do 136 KM. Mocniejsze wersje zostały wyposażone w turbinę o zmiennej geometrii łopatek oraz szesnasto zaworową głowicę. Użytkownicy chwalą go za wysoką kulturę pracy, trwałość i ponadprzeciętną dynamikę. Spalanie kształtuje się na poziomie 4,9-9 l/100 km, zatem całkiem nieźle, choć ostatecznie zależy to od naszego stylu jazdy. Od 2009 roku w silniki 1.6 CRDi montowany był filtr cząstek stałych.
Jakich awarii możemy się spodziewać? Silniki 1.6 CRDi 115KM od 2006 do 2009 roku miały problem z turbosprężarkami. Łańcuch rozrządu może się rozciągnąć.
Dobrym wyborem będzie silnik 136 KM spełnia on normę EURO6. Silnik ten jest dynamiczny, oszczędny i mało awaryjny. Koszt serwisu oraz części jest odpowiedni.
Solidny silnik wysokoprężny 2.0 CRDi D4HA Kia Hyundai
Silniki Hyundai/Kia 2.0 CRDI o kodzie D4EA to jedne z najbardziej popularnych jednostek napędowych, jakie można było spotkać w samochodach tych marek w latach 2001-2010. Oferowały one moc od 113 do 140 KM, co czyniło je doskonałym wyborem zarówno dla mniejszych, jak i większych pojazdów.
Początkowo silniki te wyposażone były w turbosprężarki o stałej geometrii łopatek, jednak nie wszystkie wersje posiadały jeszcze filtry cząstek stałych. Znaleźć je można było w modelach takich jak Hyundai Tucson, Santa Fe, Kia Sportage, Ceed, Carens czy Magentis.
Warto zwrócić uwagę na różne odmiany tego silnika, takie jak ta o mocy 113 KM, która była montowana w samochodach Hyundai i Kia w latach 2001-2006. Natomiast wersja D4EA-F oferująca 140 KM była bardziej zaawansowaną jednostką, wyposażoną w nowoczesne rozwiązania.
Silniki te były cenione zarówno za niezawodność, jak i wydajność, zarówno przez klientów, jak i ekspertów motoryzacyjnych. Pomimo zakończenia produkcji, wiele pojazdów z tymi silnikami wciąż krąży po drogach, co świadczy o ich trwałości.
Dzięki silnikom Hyundai/Kia 2.0 CRDI D4EA marki Hyundai i Kia zyskały na popularności i zdobyły uznanie na rynku samochodowym. Ich solidna konstrukcja oraz dobre osiągi sprawiają, że są one nadal rozważanym wyborem przy zakupie używanego auta.
Silnik Opel 1.3 CDTI – Gwarancja jakości
Choć ten silnik wygląda niepozornie, jest bardzo trwały i mało awaryjny. Odnajdziemy w nim 4 cylindry i 16 zaworów. Jednostka, w zależności od wersji generuje moc od 70 KM do 105 KM. W stosunku do niewielkiej pojemności, jednostka napędowa cechuje się dobrą dynamiką. Idealnie nadaje się nie niewielkich samochodów, jak Opel Corsa, Astra, Agilla czy Opel Agila. Jego niewątpliwym atutem jest także niskie spalanie. Nie jest może demonem prędkości.
Od 2009 r., ten silnik ma filtr DFP oraz poprawioną wersję wtryskiwaczy. W słabszych wersjach odnajdziemy sprężarki o stałej geometrii łopatek, zaś w mocniejszych – o zmiennej geometrii.
Jego główne zalety to wytrzymały układ wtryskowy oraz niskie spalanie, a także wysoka kultura pracy. Sporo kierowców decyduje się na modyfikacje oprogramowania, czyli tzw. chiptuning. Z kolei do wad możemy zaliczyć szybko zużywające się sprzęgło, zawór EGR oraz filtra DPF, ulegają awariom.
Silnik 1.3 16V MultiJet: Trwały, ekonomiczny i niezawodny
Od 2003 roku Fiat i Opel oferują swoim klientom silnik 1.3 16V MultiJet – jednostkę, która zdobyła uznanie dzięki swojej wydajności i niezawodności. To właśnie te cechy sprawiły, że stała się ona popularnym wyborem wśród wielu kierowców.
Silnik diesla 1.3 16V MultiJet dostępny jest w kilku wariantach mocy, oferując od 70KM do 95KM Ten 4-cylindrowy silnik wyposażony jest w zaawansowany system wtrysku bezpośredniego Common Rail II generacji, który wykorzystuje elektromagnetyczne wtryskiwacze firmy Bosch.
Warto zwrócić uwagę na bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty na łańcuchu, co oznacza, że nie ma potrzeby regularnej wymiany paska rozrządu, co jest dodatkowym atutem tego silnika.
Jednym z ważnych aspektów, który różni Fiata i Opla z tym silnikiem, jest układ sprzęgła. W Fiatach stosowane jest jednomasowe sprzęgło, które jest tańsze. Opel zastosował koło dwumasowe, które może być bardziej kosztowne w przypadku konieczności wymiany.
Niemniej jednak, trzeba pamiętać o potencjalnych awariach. Silnik 1.3 16V MultiJet jest podatny na problemy z zaworem EGR, a w niektórych przypadkach może występować konieczność wymiany filtra cząstek stałych (DPF). Ponadto, nisko osadzona miska olejowa może być narażona na uszkodzenia podczas jazdy po nierównościach na drodze.
Silnik ten jest dostępny w wersjach z DPF-em oraz bez niego. Silnik bez filtra cząstek stałych 1.3 Multijet 90 KM. Z filtrem cząstek stałych 1.3 Multijet II 16v 90 i 1.3 Multijet 95KM II generacji
Warto dodać, że wszystkie modele wyposażone w ten silnik od 2009 roku są standardowo wyposażone w filtr cząstek stałych.
Silnik 1.6 dCi – Solidna jednostka napędowa w Renault i Nissanie
Silnik 1.6 dCi, obecny w modelach Renault Megane III i IV, Fluence, Scenica IV oraz Nissan, zyskał pozytywne opinie od użytkowników od momentu swojego debiutu w 2011 roku. Z mocą 130 KM i momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm, silnik ten charakteryzuje się wydajnością i dynamiką.
Wyposażony w turbosprężarkę, przewidzianą dla efektywnego osiągania pełnej mocy. Warto zauważyć, że wtryskiwacze są wrażliwe na jakość tankowanego paliwa, co podkreśla konieczność dbania o jego czystość. Rozrząd, oparty na łańcuchu, praktycznie nie wymaga obsługi. Silnik został wyposażony w filtr cząstek stałych, co przyczynia się do zminimalizowania emisji szkodliwych substancji.
Wskazane jest stosowanie oleju Elf Evolution Full-Tech FE 5W30. Silnik 1.6 dCi okazuje się również ekonomiczny, zużywając w mieście od 6 do 7,5 litra paliwa na 100 kilometrów, podczas gdy w trasie spalanie może spaść nawet do 4,5 litra.
Ciekawostką jest fakt, że w 2015 roku ten wydajny silnik znalazł swoje zastosowanie także w modelach Mercedesów klasy C, potwierdzając swoją solidność i wszechstronność.
Silnik Diesel 2.0 dCi M9R – Solidność i wydajność w Renault oraz Nissanie
Silnik diesel 2.0 dCi to czterocylindrowa jednostka napędowa, charakteryzująca się bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail oraz dwumasowym kołem zamachowym. Warto zauważyć, że nie wszystkie wersje tego silnika posiadają filtr cząstek stałych, co warto mieć na uwadze w kontekście ochrony środowiska. Rozrząd oparty na łańcuchu przyczynia się do zwiększenia trwałości i minimalizacji potrzeb konserwacyjnych.
Silnik ten dostępny jest z możliwością wyboru pomiędzy 6-biegową manualną a automatyczną skrzynią biegów, co pozwala dostosować go do różnych preferencji kierowców. Oferowane warianty mocy silnika 2.0 dCi wahają się od 130 do 178 KM. Debiut tego silnika miał miejsce w 2005 roku, a od tego czasu znalazł on zastosowanie w modelach takich jak Laguna III, Megane czy Escape.
Aby utrzymać silnik 2.0 dCi w dobrej kondycji, zaleca się regularną wymianę oleju co 10 tysięcy kilometrów. Wykazuje on wysoką kulturę pracy, co przekłada się na komfort jazdy, a dynamika utrzymuje się na dobrym poziomie.
Jednak warto pamiętać, że regeneracja wtryskiwaczy może być kosztowna, dlatego ważne jest tankowanie wysokiej jakości paliwa. Stosowanie oleju niskopopiołowego 5W30 jest zalecane, zwłaszcza w kontekście filtracji cząstek stałych, co dodatkowo wpływa na długotrwałą niezawodność tego silnika.
Toyota 1.4 D-4D – Wydajność i trwałość współgrające z niewielkim silnikiem
Silnik Toyota 1.4 D-4D o mocy 90 KM zyskał uznanie użytkowników ze względu na swoją efektywność i niezawodność. Charakteryzuje go brak dwumasowego koła zamachowego, co przekłada się na prostotę konstrukcji i potencjalne ograniczenie kosztów eksploatacji.
Montaż filtra cząstek stałych od 2008 roku jest istotnym atutem, choć w przypadku jazdy miejskiej należy mieć na uwadze możliwość szybszego zatykania się filtra DPF. System 5 wtrysków został zaprojektowany w celu zwiększenia dawki paliwa, co pomaga w efektywnym spalaniu cząstek stałych w filtrze DPF.
Regularny serwis tego silnika gwarantuje długotrwałą sprawność, a jego wysoka kultura pracy oraz niskie poziomy spalania zyskują uznanie kierowców. Dodatkowym atutem jest bezobsługowy mechanizm rozrządu, co przekłada się na ograniczone koszty utrzymania.
Niemniej jednak, warto zauważyć, że jednym z minusów tego silnika są stosunkowo drogie części oraz wrażliwy układ wtryskowy. Mimo to, dbając o regularne przeglądy i stosując się do zaleceń producenta, Toyota 1.4 D-4D stanowi solidną i ekonomiczną opcję dla tych, którzy cenią sobie oszczędność i trwałość.
Silnik PSA 2.0 HDi – Moc, trwałość i filtr FAP
Silnik PSA 2.0 HDi, z mocą 163KM, jest obecny na rynku od 2009 roku, oferując również warianty mocowe o mocy 150KM i 163KM. Charakteryzują go zaawansowane rozwiązania, takie jak filtr cząstek stałych III generacji FAP, będący bardziej wytrzymałym odpowiednikiem niż tradycyjny filtr DPF.
Filtr FAP tego silnika wymaga dolewania płynu Eolys, a jego wymiana jest zalecana po osiągnięciu około 180 tysięcy kilometrów. Silnik ten wyróżnia się nie tylko dynamicznymi osiągami, ale także cichą pracą i przyzwoitym poziomem spalania.
Niski poziom awaryjności jest jednym z atutów silnika PSA 2.0 HDi, jednakże należy być świadomym, że duże koszty mogą być generowane przez potencjalną awarię filtru FAP. Wersje poprzednie tego silnika, o oznaczeniach RHL (126 KM) i RHR (136 KM), były montowane nie tylko w pojazdach marki Peugeot i Citroen, ale również w modelach Volvo, Forda i Mazda. Silnik PSA 2.0 HDi stanowi zatem godne uwagi rozwiązanie dla kierowców, którzy cenią sobie połączenie mocy, trwałości
Silniki Hyundai/Kia 2.0 CRDI -Wydajność i niezawodność zrobione
Silniki Hyundai/Kia 2.0 CRDI, produkowane w latach 2001-2010, zyskały uznanie dzięki solidnej konstrukcji i efektywnej pracy. Dostępne warianty mocy obejmujące 113 KM, 125 KM i 140 KM, sprawiają, że ten silnik był popularny w różnych modelach samochodów. Warto zauważyć, że silnik ten nie jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF), co może być uznane za atut dla wielu kierowców, zwłaszcza przed wprowadzeniem norm emisji Euro 5.
W 2011 roku silnik przeszedł modernizację, a jego napęd rozrządu oparty jest na pasku, co przyczyniło się do zwiększenia niezawodności i ułatwienia konserwacji. Dostępne dwie wersje mocy, 136 KM oraz 184 KM, potwierdzają wszechstronność tego silnika. Zastosowanie filtru cząstek stałych wpisuje się w obowiązujące normy emisji, co wpływa na bardziej przyjazną dla środowiska eksploatację.
Silnik 2.0 CRDI wyróżnia się niskim spalaniem, dobrą dynamiką oraz małą awaryjnością, co zdaniem użytkowników stanowi kluczowe atuty. W połączeniu z regularnym serwisem, ten silnik oferuje nie tylko efektywną, lecz również niezawodną opcję dla wielu kierowców.
Silnik Diesel 2.0 MultiJet – Wielofunkcyjny i wydajny zrobione
Czterocylindrowy silnik diesel 2.0 MultiJet to jednostka o imponujących osiągach, wprowadzona do oferty w 2008 roku. Dostępne warianty mocy, obejmujące zakres od 136 do 190 KM, czynią go wszechstronnym wyborem dla różnych modeli samochodów.
Głowica 16-zaworowa, bezpośredni wtrysk paliwa common-rail oraz turbosprężarka ze zmienną geometrią łopat to elementy, które przyczyniają się do efektywnego wykorzystania energii i maksymalnej mocy. Silnik ten, wyposażony w filtr cząstek stałych.
Napęd rozrządu za pomocą paska przyczynia się do ograniczenia kosztów utrzymania, przy jednoczesnym utrzymaniu trwałości mechanizmu. Jego ekonomiczne spalanie oraz odporność na zużycie potwierdzają opinie użytkowników, sprawiając, że silnik ten jest ceniony za niskie koszty eksploatacji. Montowany w modelach Opla, Suzuki, Lancii, Alfa Romeo oraz Saaba. Kosztowne awarie to elektroniczny zawór EGR i filtr cząstek stałych.
Ewolucja Silnika Honda 2.2 i-CTDI – Niezawodność i wydajność
Silnik Honda 2.2 i-CTDI, wprowadzony do produkcji w 2003 roku, reprezentuje jednostkę o mocy 140 KM, korzystającą z bezpośredniego wtrysku Common Rail II. Wyposażony w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek oraz koło dwumasowe, silnik ten, początkowo, zetknął się z pewnymi wyzwaniami, takimi jak problematyczny łańcuch rozrządu, usterki pompy wysokiego ciśnienia i awarie turbosprężarki. Jednak producent reagując na te kwestie, wprowadził różne ulepszenia w kolejnych latach produkcji.
Od 2006 roku, jako opcja, dostępny był filtr cząstek stałych, a od 2009 roku stał się on standardowym wyposażeniem, zwiększając ekologiczne aspekty eksploatacji. Producent określił żywotność filtra DPF na 160 tysięcy kilometrów. W 2008 roku przeszedł on modernizację, zwiększając moc do 150 KM, a nazwę zmieniono z i-CTDI na i-DTEC. Kultura pracy, brzmienie oraz wystarczający moment obrotowy wszystko przemawia za tym aby wybrać ten silnik.
Silnik Volvo 2.4 D5: Wyjątkowa bezawaryjność
Silnik Volvo 2.4 D5 20V to jednostka napędowa, która przez wiele lat cieszyła się uznaniem kierowców. Produkowany od 2001 do 2016 roku, silnik ten przeszedł przez trzy generacje, z których pierwsza uważana jest za najmniej awaryjną. Pierwsza generacja 2.4 D5 produkowana w latach 2001 do 2005 nie posiadała filtra cząstek stałych DPF co akurat jest dużym plusem. Niestety wrażliwe wtryskiwacze na złej jakości paliwo stanowiły częsty problem tej generacji silnika.
W pierwszej generacji 2.4 D5 20V występował w dwóch wariantach mocy:
- 131KM D5244T2
- 163KM D5244T
Pierwsza generacja silnika montowana była w:
- Volvo XC90 I
- Volvo XC70 I
- Volvo S80 I
- Volvo V70 II
- Volvo S60 I
Volvo 2.4 D5 20V II generacja produkowany był od 2005 do 2011 roku jest bardziej zaawansowana technologicznie od swojego poprzednika. Dołożono filtr cząstek stałych DPF, turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek chłodzoną cieczą i koło dwumasowe. Co ulega awarii w drugiej generacji 2.4 D5 20V? filtr cząstek stałych DPF oraz klapy w kolektorze dolotowym.
Warianty mocy w II generacji
- 126KM D5244T7
- 163KM D5244T5
- 180KM D5244T8
- 185KM D5244T4
- 200KM D5244T18
Druga generacja silnika montowana była w:
- Volvo C70 II
- Volvo S60 I
- Volvo S80 I i II
- Volvo V50
- Volvo V60 I
- Volvo V70 II i II
- Volvo XC60 I
- Volvo XC70 II
- Volvo XC90 I
III generacja silnika Volvo 2.4 D5 20V zadebiutowała w 2009 roki i produkowano ją do 2016 roku. W silniku zastosowano filtr cząstek stałych DPF, jest to najbardziej awaryjny element w samochodzie jeśli jeździmy dużo po mieście. W silniku zastosowano turbosprężarke o zmiennej geometrii łopatek.
Warianty mocy w III generacji
- 163KM D5244T16/T17
- 175KM D5244T14
- 205KM D5244T10
- 215KM D5244T11/T15
Trzecia generacja silnika montowana była w:
- Volvo XC60 I
- Volvo XC70 II
- Volvo S80 II
- Volvo V70 III
- Volvo S60 II
- Volvo V60 I
Jaki silnik diesla jest najmniej awaryjny?
Wiele zależy od tego, w jaki sposób użytkujemy nasz samochód. Jak pokazują powyższe przykłady, silniki diesla również potrafią pozytywnie zaskoczyć pomimo bardziej skomplikowanej budowy od „benzyniaków”.
Pamiętajmy jednak o tym, aby dbać o dokładną diagnostykę oraz serwis silnika diesla. Jeśli będziemy się dobrze obchodzili z silnikami wysokoprężnymi odwdzięczą się niskimi kosztami utrzymania oraz wysoką trwałością konstrukcji.
Dobrze będzie także, jeżeli od czasu do czasu wybierzemy się na dłuższą wycieczkę poza miasto, aby silnik mógł swobodnie zapracować, a nie był ciągle gaszony powolnym ruchem i staniem w korku.
Uważajmy zwłaszcza na filtry FAP, zawory EGR i wtryskiwacze, a także niektóre sprężarki, które potrafią przysporzyć sporo problemów. Przy odrobinie dobrych chęci, silnik diesla posłuży nam długie lata.