Jak kupić i sprowadzić auto z Niemiec
Niemiecki rynek motoryzacyjny jest największym w Europie, dlatego stanowi cenne źródło poszukiwań wymarzonego auta. Z jak najmniejszym przebiegiem, bezwypadkowe, w dobrym stanie i najlepiej od pierwszego właściciela, który jeździł nim tylko po zakupy. Wymogów stawianych pojazdom kupowanym za zachodnią granicą jest wiele, ale właściwie ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec? i czy formalności można dokonać samemu?
Spis treści
Jak znaleźć dobre auto w Niemczech?
Zanim jednak w ogóle dojdzie do jakichkolwiek formalności i załatwiania urzędowych spraw, trzeba ten samochód znaleźć. Ułatwieniem mogą być niemieckie strony internetowe z ogłoszeniami, na których swoje pojazdy wystawiają osoby prywatne, firmy i komisy.
Przeglądając oferty, należy zwracać uwagę nie tylko na parametry techniczne, ale również na to, czy auto posiada TÜV tj. data badania technicznego, książkę serwisową z wpisami dotyczącymi serwisowania auta lub fakturami z przeprowadzonych napraw wynikających z eksploatacji, ile pojazd miał właścicieli.
Ostateczną decyzję zawsze podejmuje się po obejrzeniu samochodu, ale wstępna selekcja pozwala odrzucić najmniej pasujące oferty. Import auta z Niemiec wymaga niekiedy sporej dawki cierpliwości, ale w zamian za to można kupić samochód w naprawdę dobrym stanie, który posłuży jeszcze wiele lat.
Sprowadzenie auta na zamówienie z Niemiec
Brak czasu, nieznajomość języka, problemy logistyczne to najczęstsze przyczyny, dla których Polacy wolą zlecić komuś sprowadzenie auta z Niemiec na zamówienie.
Usługa nie należy do najdroższych w przeliczeniu na całkowity koszt, a pozwala zaoszczędzić czas, nerwy, stres, ominąć stanie w kolejkach, pomaga uprościć wiele formalności.
Decydując się na taką opcję, warto wybierać firmy, które specjalizują się w usłudze sprowadzania pojazdów z Niemiec i mają wyrobioną na rynku pozytywną renomę. Nie zawsze ich stawka będzie najniższa, ale dzięki temu zyskuje się pewność, że proces przebiegnie profesjonalnie i bez problemów.
Podpisanie umowy zakupu samochodu z Niemiec
Decydując się na samodzielne sprowadzanie auta z Niemiec i załatwianie wszelkich formalności, należy je zacząć od podpisania umowy. Jedynie ustalenia na piśmie są wiążące.
Umowa kupna sprzedaży samochodu powinna być zawarta w obu językach, w przeciwnym razie po przyjeździe do Polski konieczne będzie jej przetłumaczenie, co generuje dodatkowe koszty (polska wersja jest wymagana m.in. w wydziałach komunikacji). Przed złożeniem podpisu należy się upewnić, czy dawny właściciel dostarczył dwa komplety kluczyków oraz niezbędne dokumenty:
- Dowód rejestracyjny pojazdu (Fahrzeugschein),
- Dowód własności pojazdu (Fahrzeubrief),
- Książka serwisowa,
- Zaświadczenie o przeglądzie stanu technicznego (HU-Hauptuntersuchung),
- Zaświadczenie o składzie spalin (AU-Abgasuntersuchung),
- Karta pojazdu (o ile jest wydana do danego auta).
Jeśli kupowane auto było sprowadzane z innego kraju do Niemiec, konieczne będzie również przekazanie dowodu zakupu oraz opłacenia w Niemczech ceł i podatków.
Opłaty i formalności w Niemczech
Do opłat ponoszonych na miejscu zalicza się zakup tablic wyjazdowych oraz opłacenie OC tymczasowego, które najtaniej nabyć tuż przy granicy. Z kolei formalności, jakich należy dokonać przed wyjazdem, obejmują wizytę w urzędzie i:
- Wyrejestrowanie samochodu (chyba że były właściciel już to zrobił)
- Uzyskanie numerów rejestracyjnych tablic wyjazdowych (wraz z opłatą)
- Wyrobienie tymczasowego dowodu rejestracyjnego
- Zakup OC (wraz z opłatą)
Opłaty i formalności w Polsce
Więcej formalności i kosztów czeka na kupujących w Polsce. Import auta z Niemiec nie kończy się bowiem po przekroczeniu granicy. Tutaj najpierw trzeba udać się do urzędu celnego i złożyć deklarację AKC-U oraz opłacić akcyzę. Jej wysokość naliczana jest od wartości pojazdu (3,1% dla aut z silnikami do 2000ccm oraz 18,6% dla aut powyżej tej wartości).
Potem czeka wizyta w urzędzie skarbowym, gdzie składa się deklarację VAT-24. Dzięki niej można uzyskać zaświadczenie zwalniające z opłacania podatku przewozowego za import samochodu. Na koniec zostanie już tylko stacja diagnostyczna i wykonanie przeglądu oraz zakończenie formalności w wydziale komunikacji.
Do ponoszonych opłat w kraju zalicza się:
- Przegląd techniczny (98 zł)
- Rejestracja pojazdu i wyrobienie tablic (256 zł)
- Obowiązkowe ubezpieczenie OC i opcjonalnie nieobowiązkowe AC
- Koszt tłumacza przysięgłego, jeśli umowa kupna-sprzedaży jest tylko w języku niemieckim
W koszt rejestracji pojazdu w urzędzie komunikacji wraz z wyrobieniem tablic rejestracyjnych wlicza się kilka drobniejszych opłat (założenie polskiej karty pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice, opłata ewidencyjna, naklejki kontrolna i legalizacyjna, pozwolenie czasowe).
Koszty sprowadzenia samochodu z Niemiec
W całkowite koszty ponoszone za sprowadzanie auta z Niemiec należy wliczyć też dojazd na miejsce oraz powrót (opcjonalnie nocleg, jeśli auto jest po drugiej stronie kraju). Wynajem lawety to już koszt około 250-300 złotych za dobę, a do tego dochodzą też koszty autostrad.
Najkorzystniej jest wrócić zakupionym autem, ponieważ powrót kosztować będzie tyle, ile zakup paliwa. W takim wypadku trzeba oczywiście jechać na dwa auta i dwóch kierowców, aby jeden mógł wrócić nowo zakupionym samochodem.