Co wybrać diesel czy benzyna

Co lepsze – Diesel czy benzyna

To pytanie wraca, jak bumerang podczas zakupu samochodu nowego lub używanego. Silniki diesla uważa się za bardziej szkodliwe dla środowiska, a także bardziej skomplikowane, a przez to droższe w naprawie. Wielu kierowców decyduje się na silnik diesla niż na silnik benzynowy, który choć droższy w eksploatacji, jest także prostszy i mniej awaryjny.

Sprawa nie jest jednak tak prosta, jak mogłoby się pozornie wydawać i nie sprowadza się jedynie do różnicy w kosztach eksploatacji. Na co zatem warto zwrócić uwagę podczas wyboru silnika?

Cena zakupu samochodu z silnikiem diesla i benzyny

Zanim wybuchła głośna afera z zaniżaniem negatywnego wpływu silników diesla na środowisko, ten rodzaj jednostek napędowych był droższy niż silniki benzynowe. Stopniowo diesle zaczęły tanieć w miarę, jak kraje UE zaczęły coraz chętniej deklarować stopniowe wycofywanie ich z obrotu.

Pojawiły się także pogłoski o zakazie wjazdu do centrum miast. Doprowadziło to do tego, że samochód z dieslem we względnie niezłym stanie technicznym można było kupić taniej. Wprowadzenie zakazu wjazdu samochodów z silnikiem diesla do centrum miast będzie wprowadzane stopniowo. Jak wiadomo rozwinięte kraje takie jak Niemcy, Holandia, Belgi itp. ich mieszkańcy tych krajów żadko kiedy mają starsze auta niż 10 letnie. Na chwilę obecną epidemia covid -19 oraz wojna spowodowały, że samochody nowe jak i używane podrożały niezależnie czy to silnik benzynowy, czy diesel.

Ceny paliw na stacjach

Na dzień dzisiejszy cena diesla do benzyny 95 PB to 1 zł różnicy w cenie. Cena gazu oscyluje w granicy 3,09-3,18 zł.

Silniki diesla są bardziej efektywne i oszczędne. Spalany olej napędowy ma większą sprawność cieplną od benzyny, zatem produkuje więcej energii kinetycznej, która sprawia, że samochód się przemieszcza, a jednocześnie generuje mniej energii cieplnej, która ulega zmarnowaniu.

Przyjmuje się, że silniki wysokoprężne osiągają sprawność rzędu 50%, podczas gdy 40% w silniku benzynowym jest doskonałym wynikiem, którym nie może pochwalić się wiele samochodów poza Toyotą Prius. Zatem tutaj w starciu benzyna vs diesel zdecydowanie wygrywają silniki wysokoprężne.

Zasięg i przeznaczenie silnika benzynowego i diesla

Tutaj silniki benzynowe mogą się odegrać. Nie ma się co oszukiwać, większość kierowców na co dzień porusza się po mieście (może poza przedstawicielami handlowymi).

Diesel czy benzyna

W mieście zaś znacznie lepiej sprawdzają się silniki benzynowe. Diesle potrzebują czasu na rozruch i rozgrzanie świec żarowych. W mieście, na krótkich dystansach te rodzaj silnika męczy się i bardzo szybko eksploatuje. W przypadku silnika benzynowego po prostu zużyjemy więcej paliwa, stojąc w korkach. Mało tego, o ile silnik benzynowy zimą odpalimy bez kłopotu, ze starszymi dieslami możemy mieć problemy, podczas wysokich mrozów.

Niska temperatura otoczenia sprawia, że w oleju wytrącają się kryształki parafiny i w efekcie mogą zablokować filtra paliwa. Chyba nic nie irytuje bardziej, kiedy spieszymy się rano do pracy. Zatem w tej rundzie walki diesel vs benzyna zdecydowanie wygrywa benzyna.

Budowa i awaryjność silnika

Zdecydowanie bardziej skomplikowane są diesle. Składają się z większej liczby części, a wrażliwość podzespołów na olej złej jakości często prowadzi do awarii takich elementów, jak turbosprężarka, wtryskiwacze czy filtr cząsteczek.

Większy stopień skomplikowania wymusza także częstsze naprawy, które – niestety – są kosztowniejsze niż w silnikach benzynowych. Do tego dochodzi wyższy poziom emitowanego hałasu oraz znacznie wyższa emisja spalin niż w przypadku rywala. Oczywiście można próbować oszukać komputer poprzez usunięcie filtra DPF i konfigurację oprogramowania tak, by nie wykryło modyfikacji.

Pamiętajmy jednak, że jest to niezgodne z przepisami. Jeżeli kogoś nie przekonuje jeszcze argument o szkodliwości dla środowiska, zapewne przekona go grzywna, która grozi za taki manewr. Jeśli zatem chodzi o to, co lepsze diesel czy benzyna w kontekście awaryjności silnika, znowu wygrywa benzyna.

Przyszłość jednostek napędowych – diesel a benzyna

Wreszcie dochodzimy do sedna sprawy, czyli tego, co czeka na nas w przyszłości. Tutaj niestety fani silników diesla będą rozczarowani, ponieważ silniki wysokoprężne powoli będą zanikać.

Oczywiście nadal jest ich sporo, ale stopniowo są wypierane przez samochody hybrydowe i elektryczne. Te pierwsze stanowią ewolucję silnika benzynowego, elektryki zaś w całości napędzane są ogniwem prądowym.

Diesel vs benzyna co wybrać

Producenci, ograniczani coraz bardziej rygorystycznymi wymogami narzucanymi przez przepisy prawa, a także – miejmy nadzieję – kierując się dobrem nas wszystkich i naszej planety – coraz większą wagę przywiązują do tego, aby jednak samochody były napędzane przez energię odnawialną i nieszkodliwą dla środowiska.

Oczywiście entuzjaści diesla powiedzą, że elektryki to zabawki – którymi możemy podwieźć dziecko do szkoły, ale już raczej nie pojechać w podróż służbową na drugi koniec Polski, a hybrydy potrafią być abstrakcyjnie drogie.

Jedno i drugie to prawda, niemniej jednak pomysł napędzania samochodów za pomocą energii elektrycznej jest ciągle ulepszany i po ulicach porusza się coraz więcej aut z gatunku Eco-Friendly.

Trudno zatem nie zgodzić się z konkluzją, że przyszłość diesli nie jest zbyt różowa i będą one stopniowo znikać. Czy to dobrze czy nie, trudno powiedzieć.

Jedno jest pewne, pomiędzy producentami cały czas trwa technologiczna wojna o to, kto opracuje silnik o dużej mocy, który jednocześnie będzie bezpieczny dla środowiska. Są to zmagania, które z pewnością warto śledzić, a ich wynik odczujemy wszyscy.

Ta strona wykorzystuje pliki Cookies i posiada własną Politykę Prywatności. Korzystając z tej strony akceptujesz postanowienia zawarte w Polityce Prywatności. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close