Filtr cząstek stałych – Co warto o nim wiedzieć

Co to jest DPF

Filtr cząstek stałych to element wydechu w samochodach wyposażonych w silnik Diesla. Jego zadaniem jest pochłanianie sadzy, która wytwarzana jest w procesie spalania oleju napędowego używanego do napędzania właśnie tego rodzaju silników.

Sam filtr DPF nie jest przesadnie skomplikowany i przypomina metalową puszkę wypełnioną specjalnym, ceramicznym wkładem przypominającym plaster miodu, która znajduje się blisko rury wydechowej. Wbrew pozorom filtr łatwo można uszkodzić, a wtedy czeka nas kosztowna wymiana podzespołu lub jego regeneracja.

Jak działa filtr DPF?

Producenci samochodów już dawno doszli do wniosku, że skoro spaliny zawierają dużo rakotwórczych związków, należy je wyłapać. A jeszcze lepiej wypalić tak, aby wychodzący z rury wydechowej dym zawierał sam dwutlenek węgla. Tak właśnie działa filtr cząstek stałych. Cząsteczki sadzy osadzają się na bardzo drobnej siatce dzięki temu do otoczenia trafia mniej szkodliwych substancji.

Wypalanie DPF-a

Aby przedłużyć żywotność filtra cząstek stałych, po zapchaniu siatki powinno się przeprowadzić proces jego regeneracji, czyli tzw. wypalanie. Dochodzi wtedy do podniesienia temperatury do około 8000C.

Dzięki temu szkodliwe związki zostają rozłożone. Problem polega na tym, że podniesienie temperatury wydechu do tak wysokiej wartości wymaga ciągłej pracy silnika na określonych obrotach przez kilkanaście minut. Wszyscy wiemy, że w warunkach, jakie panują w miejskim ruchu to niemożliwe. Przerwanie procesu wypalania DPF-a może doprowadzić w krańcowych sytuacjach nawet do trwałego uszkodzenia filtra DPF, a najczęściej do przyspieszonego zapchania się zamontowanej w nim siatki.

Rodzaje regeneracji filtra cząstek stałych

Możemy wyróżnić kilka metod regeneracji filtra DPF. Wile osób pyta jak Jak wymusić wypalanie DPF-a. Pierwsze dwie metody regeneracji filtra cząstek stałych możemy wymusić sami.

Przy regeneracji pasywnej DPFa, sadza rozkładana jest samoczynnie w drodze reakcji chemicznej. Z kolei regeneracja aktywna filtra DPF (najbardziej popularna) polega na uruchomieniu specjalnego programu przez sterownik silnika. Gwałtownie zwiększa się wtedy temperatura spalin oraz zwiększone spalanie chwilowe. Jeżeli będziemy zbyt długo zwlekali z wypaleniem filtra DPF i zapcha się on zbyt mocno, jedyną możliwością będzie regeneracja wymuszona filtra cząstek stałych, której uruchomienie następuje przy pomocy specjalnego urządzenia serwisowego w serwisie technicznym.

Jak rozpoznać zapchany filtr cząstek stałych?

Kontrolka DPF
Kontrolka DPF

W nowszych samochodach możemy liczyć na komunikat ze strony komputera pokładowego. W nieco starszych modelach konieczne będzie wpięcie się do szyny CAN. Jeżeli jednak jesteśmy uważni, niektóre symptomy możemy zaobserwować sami. Objawy zatkanego DPFa:

  • Spadek mocy przy jednoczesnym wzroście spalania paliwa,
  • Częste włączanie się „trybu awaryjnego silnika”, co skutkuje spadkiem mocy oraz wyłączeniem niektórych funkcji silnika.

Co zrobić z zapchanym filtrem DPF?

Najprostszą metodą jest oczywiście wymiana filtra na nowy. Jest to jednak stosunkowo droga część, która w ASO potrafi kosztować kilka tysięcy złotych. Dlatego wiele osób decyduje się na czyszczenie filtra DPF. Dobrym sposobem jest metoda hydrodynamiczna albo oczyszczenie z użyciem myjki ultradźwiękowej. Na ogół takie działania przywracają sprawność filtra DPF w niemal 100%.

Źródło zdjęć:
Działanie filtra czasteczek stałych zdjęcie: Beef1980! / CC BY-SA
Kontrolka DPF zdjęcie: Chris828 / CC0

Scroll to Top