Podatek akcyzowy za samochód z zagranicy

Obowiązkowy podatek akcyzowy

Podatek akcyzowy za sprowadzane pojazdy osobowe to ta mniej przyjemna część krajowych formalności. Jego opłacenie jest obowiązkowe, a przy wyliczaniu kosztów lepiej nie oszukiwać, bo zaniżanie stawek może prowadzić do jeszcze większych wydatków. Akcyza za auto z Niemiec lub Szwecji na szczęście nie jest bardzo wysoka, więc sprowadzanie samochodów zza zachodniej granicy wciąż jest opłacalne.

Przekroczenie granicy i formalności

Po wypełnieniu biurokratycznego obowiązku w urzędach niemieckich i przejechaniu polskiej granicy należy… ponownie wypełnić biurokratyczne obowiązki. Tym razem będzie to oczywiście zarejestrowanie auta w wydziale komunikacji, wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC (opcjonalnie również AC) oraz opłacenie akcyzy. To forma podatku wewnątrzwspólnotowego, który opłaca się od każdego auta osobowego i spod którego wyłączone są auta ciężarowe.

Aby dokonać rejestracji samochodu w Polsce, konieczne jest przedstawienie umowy kupna-sprzedaży oraz potwierdzenia zapłaty podatku akcyzowego. Zapłacenie akcyzy wiąże się z wypełnieniem druku AKC-U/S, który można pobrać ze stron urzędów skarbowych.

Jak obliczyć akcyzę za auto z zagranicy

Jak obliczyć akcyzę za auto

Chcąc dowiedzieć się, ile wynosi akcyza za auto z Niemiec lub Szwecji, wystarczy posiadać fakturę lub umowę z podaną wartością zakupionego pojazdu oraz informację o pojemności jego silnika. Wysokość akcyzy wyliczana jest wedle prostego wzoru: wskaźnik procentowy razy wartość rynkowa auta. W Polsce obowiązują dwa progi wskaźników procentowych:

  • 3,1% dla aut osobowych z silnikami do 2000 cm3
  • 18,6% dla pozostałych aut osobowych powyżej 2000 cm3

Należy więc pamiętać, że wartość pojazdu określona w fakturze lub umowie niekoniecznie musi pokrywać się z ceną rynkową danego modelu, która jest podstawą obliczeń. Specjalne zaniżanie tej wartości może być zweryfikowane przez celników.

Gdzie opłacić akcyzę i kiedy

Jeszcze do niedawna akcyzę za sprowadzony samochód z Niemiec opłacało się w urzędach celnych. Obecnie najprostszym sposobem, jak zapłacić akcyzę, jest:

  • wizyta w najbliższym urzędzie skarbowym lub
  •  złożenie wniosku przez internet

W tym drugim przypadku należy mieć zatwierdzone konto na PUESC, Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Czas na dokonanie formalności to 14 dni liczonych od momentu powstania obowiązku akcyzowego, czyli po prostu przekroczenia granicy. Nie ma tu znaczenia data zawarcia umowy kupna-sprzedaży albo wystawienia faktury sprzedażowej, chociaż w przypadku niejasności ze strony urzędników może to być formalne wskazanie do obliczenia momentu pojawienia się obowiązku podatkowego. Po dokonaniu opłaty urząd wystawia potwierdzenie zapłaty podatku akcyzowego, które będzie wymagane podczas rejestrowania pojazdu.

Nie zaniżaj wartości auta podczas płacenia akcyzy

Gdzie opłacić akcyzę za samochód

Jedynym dopuszczalnym wyjątkiem, gdy podczas wskazywania wartości auta niezbędnej do wyliczenia podatku akcyzowego dochodzi do jej zaniżenia, jest sprowadzanie pojazdu znacznie uszkodzonego i z widocznymi wadami. Chodzi głównie o pojazdy powypadkowe, których wartość z tego tytułu znacznie spada. Wiedząc już, jak obliczyć akcyzę za auto z Niemiec i Szwecji, można wykorzystać tę wiedzę podczas poszukiwań wymarzonego samochodu na zagranicznym rynku.

Mniejszy silnik to mniejsze koszty, więc jeśli szuka się oszczędności, warto rozważyć rezygnację np. z mocniejszych aut na rzecz tych nieco słabszych. To o wiele lepszy sposób optymalizacji kosztów niż celowe zaniżanie wartości pojazdu. Po wykryciu takiego oszustwa urzędy są bezwzględne – nie tylko zapłaci się realny należny podatek, ale również koszty za opinię niezależnego biegłego, który oceni rzeczywistą wartość pojazdu na zlecenie urzędników.

Akcyza tylko za samochody osobowe

Chociaż podatek akcyzowy od sprowadzanych aut dotyczy tylko pojazdów osobowych, to do ich odróżniania od ciężarowych nie stosuje się przepisów polskiej ustawy o ruchu drogowym. Do dokonania odróżnienia wykorzystuje się zewnętrzne dokumenty klasyfikacji CN – rozporządzenia Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej. Niekiedy więc to, co w świetle polskich przepisów jest autem ciężarowym, w świetle przepisów europejskich będzie osobówką, za którą należy opłacić akcyzę.

Ta strona wykorzystuje pliki Cookies i posiada własną Politykę Prywatności. Korzystając z tej strony akceptujesz postanowienia zawarte w Polityce Prywatności. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close